FAQ

Można tu znaleźć wyczerpujące odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i nurtujące wątpliwości. Jeżeli ktoś ma jakieś propozycje lub chciałby tu zobaczyć odpowiedzi na różne interesujące go pytania lub poradniki to proszę o odpowiednią wiadomość na maila – piotr@ifa-serwis.pl. Postaram się pomóc i udzielić wyczerpującej odpowiedzi.

  1. Jaka jest różnica między naprawą, a remontem kapitalnym np. silnika?
  2. Ile kosztuje remont kapitalny silnika?
  3. Ile kosztuje remont kapitalny pompy wtryskowej?
  4. Ile kosztuje naprawa wtryskiwacza?
  5. Ile kosztuje szlif wału korbowego?
  6. Ile kosztuje regeneracja głowicy?
  7. Jaki powinien być luz zaworowy w silniku (IFA)?
  8. Jak ustawić luz zaworowy w silniku?
  9. Jak i na ile stopni ustawić początek wtrysku w silniku IFA 4VD 14,5/12-1 (2) SRW, SRL

Ad.1) Naprawa, jak sama nazwa wskazuje jest tylko mniejszą lub większą naprawą jakiegoś uszkodzonego jednego podzespołu silnika lub kilku podzespołów za jednym razem. Z uwagi na to, naprawy dzielą się na naprawy mniejsze lub większe, bieżące lub zaplanowane, mniej poważne i bardziej poważne, i z reguły (chociaż nie zawsze) nie wiążą się z wyjęciem całego silnika z samochodu/maszyny. Natomiast remont kapitalny, to jest już znacznie bardziej poważne przedsięwzięcie, które zawsze związane jest z wymontowaniem silnika z samochodu/maszyny i rozebraniem go dosłownie do ostatniej śrubki i wyczyszczeniem/wymyciem wszystkich jego poszczególnych części/elementów. Czasami samo usunięcie uszczelek ze starego silnika i doprowadzenie wszystkich płaszczyzn stykowych do stanu ponownego użycia, zajmuje ponad jeden dzień roboczy… Po takich wstępnych zabiegach silnik jest składany od podstaw, tak samo jak w fabryce, łącznie z jednoczesną naprawą/regeneracją/wymianą wszystkich zużytych czy uszkodzonych jego poszczególnych elementów. Remont kapitalny z definicji wiąże się z wymianą ok. 70-ciu% wszystkich elementów silnika. Z reguły jest to dużo mniej, bo ok. 50% elementów, ale nigdy nie wiadomo które 50% części/elementów będzie dobre i pozostanie w silniku (bez zmian lub po regeneracji), a które 50% trzeba będzie wymienić bezwzględnie…

Ad.2) Każdy silnik to inna historia, inne uszkodzenia i zużycia oraz inni różni poprzednicy obecnego mechanika. Im tych poprzedników mniej w przeszłości, a zwłaszcza tych, których fantazja czasem ponosi galopem, tym lepiej dla silnika i portfela klienta. W związku z powyższym, remont kapitalny jednego silnika będzie zawsze inaczej kosztował niż remont kapitalny drugiego silnika, nawet dokładnie takiego samego. Każdy kto twierdzi inaczej i ten co oferuje zawsze remont kapitalny silnika w tej samej cenie lub przy wymianie zużytego/uszkodzonego na taki naprawiony zawsze będzie żądał te same pieniądze (a niestety jest kilka takich osób w Polsce, którzy do tego ogłaszają się na znanych portalach ogłoszeniowych), albo kompletnie nie zna się na rzeczy albo okłamuje klienta i nie robi tych remontów rzetelnie i zgodnie ze sztuką.
Bezpieczny przelicznik kosztu remontu kapitalnego to jest ilość cylindrów pomnożona prze 1000zł i ponownie przemnożona przez współczynnik zużycia X, który dla silników starszej generacji wynosi średnio od 1,5 do 3. Im nowszy silnik ze starszych generacji silników, czyli tych prostych z rzędowymi i rotacyjnymi/rozdzielaczowymi pompami wtryskowymi z klasycznymi wtryskiwaczami tym współczynnik X ma mniejsze wartości. Przy silnikach nowszych generacji, turbodoładowanych z pompowtryskiwaczami lub w systemie zasilania paliwem Common Rail, spełniających dziś te wszystkie wyśrubowane do granic zdrowego rozsądku super hiper nowoczesne normy i inne normy eko, jest już niestety gorzej. Tu, w przypadku kompleksowych remontów kapitalnych, współczynnik X potrafi osiągnąć wartości znacznie większe niż 3. Z szacunku dla serca i dobrego samopoczucia osób to czytających jednak nie napiszę do jakich wartości ten współczynnik potrafi w tym przypadku wzrosnąć…
Z uwagi na powyższe, w rozmowie telefonicznej, mailowej czy po wstępnych zewnętrznych oględzinach silnika, nie ma możliwości oceny nawet wstępnych kosztów remontu kapitalnego danego silnika. Taka wstępna ocena i też tylko to w przybliżeniu minimum do kilkuset złoty przy dobrych wiatrach, jest możliwa dopiero po całkowitym rozebraniu silnika, dokładnym wyczyszczeniu jego poszczególnych pozespołów i po dokładnych pomiarach i weryfikacji wszystkiego co w nim pracuje, kręci się i ulega zużyciu…

Komentarze są wyłączone.