Można tu znaleźć wyczerpujące odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i nurtujące wątpliwości. Jeżeli ktoś ma jakieś propozycje lub chciałby tu zobaczyć odpowiedzi na różne interesujące go pytania lub poradniki to proszę o odpowiednią wiadomość na maila – piotr@ifa-serwis.pl. Postaram się pomóc i udzielić wyczerpującej odpowiedzi.
- Jaka jest różnica między naprawą, a remontem kapitalnym np. silnika?
- Ile kosztuje remont kapitalny silnika?
- Ile kosztuje remont kapitalny pompy wtryskowej?
- Ile kosztuje naprawa wtryskiwacza?
- Ile kosztuje szlif wału korbowego?
- Ile kosztuje regeneracja głowicy?
- Jaki powinien być luz zaworowy w silniku (IFA)?
- Jak ustawić luz zaworowy w silniku?
- Jak i na ile stopni ustawić początek wtrysku w silniku IFA 4VD 14,5/12-1 (2) SRW, SRL
Ad.1) Naprawa, jak sama nazwa wskazuje jest tylko mniejszą lub większą naprawą jakiegoś uszkodzonego jednego podzespołu silnika lub kilku podzespołów za jednym razem. Z uwagi na to, naprawy dzielą się na naprawy mniejsze lub większe, bieżące lub zaplanowane, mniej poważne i bardziej poważne, i z reguły (chociaż nie zawsze) nie wiążą się z wyjęciem całego silnika z samochodu/maszyny. Natomiast remont kapitalny, to jest już znacznie bardziej poważne przedsięwzięcie, które zawsze związane jest z wymontowaniem silnika z samochodu/maszyny i rozebraniem go dosłownie do ostatniej śrubki i wyczyszczeniem/wymyciem wszystkich jego poszczególnych części/elementów. Czasami samo usunięcie uszczelek ze starego silnika i doprowadzenie wszystkich płaszczyzn stykowych do stanu ponownego użycia, zajmuje ponad jeden dzień roboczy… Po takich wstępnych zabiegach silnik jest składany od podstaw, tak samo jak w fabryce, łącznie z jednoczesną naprawą/regeneracją/wymianą wszystkich zużytych czy uszkodzonych jego poszczególnych elementów. Remont kapitalny z definicji wiąże się z wymianą ok. 70-ciu% wszystkich elementów silnika. Z reguły jest to dużo mniej, bo ok. 50% elementów, ale nigdy nie wiadomo które 50% części/elementów będzie dobre i pozostanie w silniku (bez zmian lub po regeneracji), a które 50% trzeba będzie wymienić bezwzględnie…
Ad.2) Każdy silnik to inna historia, inne uszkodzenia i zużycia oraz inni różni poprzednicy obecnego mechanika. Im tych poprzedników mniej w przeszłości, a zwłaszcza tych, których fantazja czasem ponosi galopem, tym lepiej dla silnika i portfela klienta. W związku z powyższym, remont kapitalny jednego silnika będzie zawsze inaczej kosztował niż remont kapitalny drugiego silnika, nawet dokładnie takiego samego. Każdy kto twierdzi inaczej i ten co oferuje zawsze remont kapitalny silnika w tej samej cenie lub przy wymianie zużytego/uszkodzonego na taki naprawiony zawsze będzie żądał te same pieniądze (a niestety jest kilka takich osób w Polsce, którzy do tego ogłaszają się na znanych portalach ogłoszeniowych), albo kompletnie nie zna się na rzeczy albo okłamuje klienta i nie robi tych remontów rzetelnie i zgodnie ze sztuką.
Bezpieczny przelicznik kosztu remontu kapitalnego to jest ilość cylindrów pomnożona prze 1000zł i ponownie przemnożona przez współczynnik zużycia X, który dla silników starszej generacji wynosi średnio od 1,5 do 3. Im nowszy silnik ze starszych generacji silników, czyli tych prostych z rzędowymi i rotacyjnymi/rozdzielaczowymi pompami wtryskowymi z klasycznymi wtryskiwaczami tym współczynnik X ma mniejsze wartości. Przy silnikach nowszych generacji, turbodoładowanych z pompowtryskiwaczami lub w systemie zasilania paliwem Common Rail, spełniających dziś te wszystkie wyśrubowane do granic zdrowego rozsądku super hiper nowoczesne normy i inne normy eko, jest już niestety gorzej. Tu, w przypadku kompleksowych remontów kapitalnych, współczynnik X potrafi osiągnąć wartości znacznie większe niż 3. Z szacunku dla serca i dobrego samopoczucia osób to czytających jednak nie napiszę do jakich wartości ten współczynnik potrafi w tym przypadku wzrosnąć…
Z uwagi na powyższe, w rozmowie telefonicznej, mailowej czy po wstępnych zewnętrznych oględzinach silnika, nie ma możliwości oceny nawet wstępnych kosztów remontu kapitalnego danego silnika. Taka wstępna ocena i też tylko to w przybliżeniu minimum do kilkuset złoty przy dobrych wiatrach, jest możliwa dopiero po całkowitym rozebraniu silnika, dokładnym wyczyszczeniu jego poszczególnych pozespołów i po dokładnych pomiarach i weryfikacji wszystkiego co w nim pracuje, kręci się i ulega zużyciu…